Kritiek en respekt

Weeromme naor Essays
Weeromme naor Stellingwarfs
Home


Kritiek en respekt

“Hoe moe’n wi’j leven?” vreug Socrates (469 – 399 v.C.) him hiel lange leden al es of.

Meerstal op zundagmorgen fiets ik een hiele riegel i-dagboekies van schrievers (m/v) even bi’jlanges veur et laeste ni’js en een goeie rattel. A’k et now wil of niet, mar bi’j de iene blief ik vaeks wat langer ommehangen as bi’j een aander. De iene zet mi’j vaeks even an ’t daenken en een aander niet (of minder). Een feitelike opsomming van daegelikse deengies die de schriever (m/v) daon en beleefd het, dot mi’j meerstal niet zovule. Seins wel ni’jsgierig mar vaeke staon mi’j die o zo persoonlike deengies zuver wat tegen.

An et aende van et veurig jaor bleef ik al een peer keer wat ommetiezen mit twie schrievers die mekeer aorig in de natte inkt zatten. Woorden van kritiek en respekt vleugen over de elektrische heufdstraote van Menaam naor Grunningen, henne-weer-denne. De iene hadde et over respekt en de aander spi’jde malle galle. Mit dat eerste bin ‘k vlogge klaor. Respekt verdien ie of ie verdienen et niet. D’r bin kloften volk daor aj’ respekt kriegen aj’ de belasting ontduken of iene van kaant maeken. Bi’j aandere kloften kriej’ alderdeegst respekt aj’ een balle tussen twie paolties deur rulen kunnen. Krek as veurrang moej’ respekt kriegen en meuj’ et niet nemen of ofdwingen. Van sommige meensken kriej’ dan ok wel, en van aanderen (veur etzelde wark) gien respekt. Dat hangt et meerste van de ‘ontvangende’ kaante of, liekt mi’j.

Meuj’ (ok ongevraogd) kritiek hebben en heuren laoten? Van mi’j persoonlik (en ik wete van nog een peer hier in de omkrieten) een volmondig ‘ja’. Mar wi’j bin geleuf ik mar hiel bescheiden in tal in de Stellingwarven. Een Stellingwarver het gien kritiek, is volgzem en nikt alliend ja en nee as daoromme vragd wodt. Alle Stellingwarvers (behalven die peer dan) lopen et liefste mitten- en bi’jenneer onopvalend in et midden van de grote kudde. Jammer, mar dat kan now ien keer niet altied. D’r zullen ok een peer an de buterkaante mithuppelen moeten. Vaeke verdienen die ok respekt, vaeke kriegen die et juust niet.

Jaoren leden moch (of mos) ik wel gauw es de baand van oons moeke heur fiets plakken. Ik plakte en zwiete dat et zo wat dee. Een (ooldere) breur plakte de baand aovens stillegies opni’j omreden et ding nog lieke lek in de schure ston. Dat gong een peer keer zo en alleman leek gelokkig. Oons moeke kon fietsen, mien breur hadde mi’j gien kritiek leverd en ik docht da’k hiel aorig baneplakken kon. Hielendal mis dus! Een aandere breur van mi’j wees mi’j d’r laeter wel op, da’k et niet goed dee, da’k et beter aanders doen kon. Hi’j hadde kritiek op mien wark, het et mi’j ien keer veur daon en daor biwwe beide aorig wiezer van wodden. Van doe of an hoefde mien breur mien wark niet opni’j te doen en ik kon now ‘echt’ baneplakken.

Et grote verschil in et leveren van kritiek zit ‘m dan ok vaeks in de argementen d’r omme toe. Alliend mar wat roepen, alderdeegst raozen is meerstal onnut en maekt de aander ok nog es onzeker. Kritiek mit argementen, daor kuj’ over praoten, de veurs en tegens ofwegen en dan kuj’ je eerdere gedaachte of miening al dan niet bi’jstellen. Aj’ zeggen “ik vien die rooie trui niet mooi”, hej’ lichtkaans dat die aander de trui votsmit. Aj’ zeggen “ik vien die rooie trui niet mooi omreden dit rood niet goed past bi’j die brune broek” dan wodt de trui niet wegdaon mar wodt een aandere keer mit een aandere kleur broek, mit plezier anstruupd.

Stellingwarvers holen deurenneer - geleuf ik - niet zo van kleur of et moet al gries wezen!


© Piet/er Bult